Αν πριν από λίγα μόλις χρόνια παρουσιαζόταν μια ελληνική εταιρία με σύνθημα «Ρυθμίζοντας το νανόκοσμο, προσφέρουμε λύσεις στο μακρόκοσμο», το καλύτερο που θα μπορούσε να περιμένει θα ήταν αδιάφορα, παγωμένα ή και φοβισμένα βλέμματα. Σήμερα, αντίθετα, είναι πια αρκετοί αυτοί που αντιμετωπίζουν με θαυμασμό και αληθινό ενδιαφέρον μια τέτοια εξαγγελία. Κι ακόμα δεν έχουν αρχίσει τα θαύματα της νανοτεχνολογίας ...
Αν ένας τομέας απ' όλες τις επονομαζόμενες «νέες τεχνολογίες» δικαιούται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον- να ελπίζει σε λαμπρό μέλλον, αυτός δεν μπορεί να είναι άλλος από τη νανοτεχνολογία... Παρότι βρισκόμαστε μόλις στην αρχή, όλα δείχνουν ότι οι εξελίξεις που μας αναμένουν μέσα στα επόμενα 10-15 χρόνια θα είναι συγκλονιστικές.
Η δυνατότητα επέμβασης του ανθρώπου στο μικρότερο στοιχείο ύλης, το άτομο, κι ακόμα βαθύτερα, σε στοιχεία που μετρώνται με δισεκατομμυριοστά του μέτρου, ανοίγει πραγματικά νέους ορίζοντες στη μηχανική, την ιατρική, την πληροφορική, τις τηλεπικοινωνίες, τη βιολογία και μύριες άλλες επιστήμες ή τομείς... Γιατί, ακριβώς λόγω του απειροελάχιστου μεγέθους τους, τα νανοσωματίδια εκφράζουν μοναδικές ιδιότητες σε σχέση με τα μόρια, που αλλάζουν πολλά απ' όσα ξέραμε και δίνουν επαναστατικές λύσεις σε άλυτα ως τώρα προβλήματα.
Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που όλες οι αναπτυγμένες χώρες χρηματοδοτούν αδρά την ανάπτυξή της νανοτεχνολογίας και τη θέτουν ως στρατηγική προτεραιότητά τους (όπως οι ΗΠΑ, η Ιαπωνία και η ΕΕ), επενδύοντας δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια. Ειδικά η Ευρώπη αφιέρωσε κατά την περίοδο 2002 - 2006 1,3 δισ. € για έρευνα και ανάπτυξη στη νανοτεχνολογία, ενώ τα κεφάλαια που κατευθύνονται προς αυτήν αυξάνονται διαρκώς. Οργανισμοί, ινστιτούτα, φορείς, μεγάλες επιχειρήσεις, αλλά κυρίως χιλιάδες μικρομεσαίες και πολύ μικρές επιχειρήσεις σ' όλο τον κόσμο δραστηριοποιούνται πλέον στον κλάδο, εστιάζοντας στην ανάπτυξη κάποιας συγκεκριμένης συσκευής ή εφαρμογής.
Αυτό ακριβώς συμβαίνει και στην περίπτωση της NanoPhos, μιας μικρής ελληνικής εταιρίας, που μετράει μόλις λίγους μήνες ζωής και δραστηριοποιείται στη δημιουργία «έξυπνων» υλικών με πρωτοποριακές δυνατότητες, που αξιοποιούν τη δύναμη της νανοτεχνολογίας.
Τι κάνουν; Μετατρέπουν τις απλές κεραμικές ή γυάλινες επιφάνειες σε αυτοκαθαριζόμενες και αυτοαποστειρούμενες μόνο με τη βοήθεια του ηλιακού φωτός και προστατεύουν κάθε λογής οικοδομικά υλικά (τσιμέντο, χάλυβα, πέτρα, μάρμαρο, κεραμίδι, αλλά και ξύλο) από το νερό κι όλες τις γνωστές αρνητικές επιπτώσεις από τη δράση του. Τα νανοϋλικά απωθούν για πάντα το νερό -που περιορίζεται να σχηματίσει «μπίλιες» στην επιφάνειά των παραπάνω υλικών και βαθμιαία να εξατμιστεί- χωρίς να επηρεάζουν τη φυσική εμφάνιση τους.
Νεότερη προσθήκη στην «οικογένεια», οι αντιδιαβρωτικές επικαλύψεις για μεταλλικές επιφάνειες, με κύρια εφαρμογή στο χώρο της ναυτιλίας, αλλά και οι επικαλύψεις anti-graffiti, που ίσως μπορέσουν τελικά να δώσουν λύση στο τεράστιο πρόβλημα των βανδαλισμών από τους «καλλιτέχνες» του σπρέι.
Μέσα σε 24 ώρες, το μελάνι που έχει λεκιάσει ένα λευκό πλακάκι αρχίζει να διασπάται και να «σβήνει». Το ειδικό νανοϋλικό, το οποίο σχηματίζει ένα λεπτό υμένιο στην επιφάνειά του, έχει ήδη ξεκινήσει την αυτό-καθαριστική και την αυτό-αποστειρωτική δράση του, με τη βοήθεια του φωτός, χωρίς τη χρεία άλλων χημικών ουσιών.
Ένα βραβείο για αρχή
Λένε πως «η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται»... Τι άλλο θα επιθυμούσε, λοιπόν, κάποιος που είχε μέσα του το «σπόρο» της καινοτομίας από μια επίσημη διαβεβαίωση εκ μέρους των πιο αρμόδιων «χειλέων» στην Ευρώπη πως τα σχέδιά του όχι μόνο είναι υλοποιήσιμα, αλλά έχουν και εξαιρετικές προοπτικές;
Σ' αυτή τη διαβεβαίωση ουσιαστικά μεταφράζεται το πρώτο βραβείο στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Επιχειρηματικών Σχεδίων (European Business Plan Competition), που κέρδισε τον Ιούνιο του 2005 στη Στοκχόλμη, μια ομάδα φοιτητών του Alba με επικεφαλής τον σημερινό διευθύνοντα σύμβουλο της NanoPhos, Γιάννη Αραμπατζή, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Επιχειρηματικότητας & Μάρκετινγκ και σημερινού προέδρου της εταιρίας, Δρ. Βασ. Θεοχαράκη.
Εκείνο το σχέδιο, που βασίστηκε στις εξειδικευμένες γνώσεις του πρώτου στο χώρο της νανοτεχνολογίας, αναφερόταν στις επιχειρηματικές προοπτικές μιας νέας καινοτόμου εταιρίας (της NanoChem, όπως ονομαζόταν στο σενάριό τους), με αντικείμενο δραστηριότητας τις επικαλύψεις υλικών με αυτοκαθαριζόμενες και αντιβακτηριακές ιδιότητες, οι οποίες αξιοποιούσαν τις ιδιαίτερες δυνατότητες της νανοτεχνολογίας.
Οι κριτές ήταν άνθρωποι της «αγοράς», εκπρόσωποι μεγάλων ευρωπαϊκών οίκων επιχειρηματικών κεφαλαίων, και η «ψήφος εμπιστοσύνης» την οποία έδωσαν στο σχέδιο της ελληνικής ομάδας, θεωρώντας το ως υλοποιήσιμο και βιώσιμο, άναψε το «πράσινο φως» για τη δημιουργία, το Νοέμβριο του 2005, της NanoPhos, με στόχο «τη μεταφορά των επιτευγμάτων της νανοτεχνολογίας στην καθημερινή ζωή», όπως δηλώνει στο Pathfinder ο Γιάννης Αραμπατζής.
Ο χώρος που διάλεξαν για να φιλοξενήσει τις δραστηριότητές τους ήταν το Τεχνολογικό & Πολιτιστικό Πάρκο του Λαυρίου, το οποίο τους προσέφερε όλες τις αναγκαίες υποδομές, τις συνέργιες με τις γειτονικές επιχειρήσεις, αλλά κι εκείνον τον ξεχωριστό βιομηχανικό «αέρα» του, όπου οι συμβολισμοί στην πέτρα, το ξύλο και το σίδερο περισσεύουν. Μόνο το αντικείμενο έχει αλλάξει: στο αιωνόβιο βιομηχανικό συγκρότημα έχουν βρει σήμερα στέγη νέες επιχειρήσεις, που αναπτύσσουν εφαρμογές με σημαντικές καινοτομίες στα προϊόντα τους και τον τρόπο παραγωγής τους.
Προϊόντα από το μέλλον
Η οικογένεια των νανοϋλικών της NanoPhos ξεκίνησε με «ναυαρχίδα» το Surfashield, υγρό που δημιουργεί ένα λεπτότατο υμένιο, το οποίο καλύπτει και προστατεύει αποτελεσματικά τα κεραμικά υλικά. Τα νανοσωματίδια ενεργοποιούνται με το φως και μετατρέπουν την ενέργειά του σε χημική, που καταστρέφει βακτηρίδια και παθογόνους μικροοργανισμούς.
Η δράση τους δεν φαίνεται με γυμνό μάτι, παρά μόνο ως αποτέλεσμα, όμως είναι εκεί και, κυρίως, ζουν για πάντα. Το υλικό προσφέρεται σε υγρή μορφή στις βιομηχανίες πλακιδίων ελληνικές και ξένες, κυρίως ισπανικές και πορτογαλικές- που το εφαρμόζουν με μια απλή θερμική επεξεργασία στα προϊόντα τους, όταν βρίσκονται ακόμα στις γραμμές παραγωγής, ενώ σύντομα θα πωλείται και στον απλό καταναλωτή, σε μικρές συσκευασίες.
Ο Γιάννης Αραμπατζής πιστεύει πως η επιτυχία της εταιρίας εκτός από την αναμφισβήτητη τεχνογνωσία της- οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ικανότητά της να αντιλαμβάνεται τις ιδιαιτερότητες κάθε συνεργάτη και να τους προσφέρει πρωτοποριακές λύσεις και προσωποποιημένες υπηρεσίες.
Άλλωστε, μέσα από αυτή την ανταλλαγή δεδομένων και στοιχείων, προκύπτει κι η εξέλιξη των ίδιων των προϊόντων τους: βρέθηκαν ήδη λύσεις για αδιαβροχοποίηση (δείτε εδώ τον τρόπο δράσης των νανοσωματιδίων της σειράς SurfaPore R), άλλες για το «σφράγισμα» προβληματικών επιφανειών κατά της βρωμιάς και των λεκέδων, πρόσφατα βρέθηκε λύση για την προστασία των μεταλλικών επιφανειών από τη διάβρωση και ο κατάλογος μακραίνει συνεχώς.
Ανάλογα με τα αιτήματα, οι λύσεις μπορεί να καλύπτουν ταυτόχρονα μια, δυο ή και τρεις ανάγκες του πελάτη και μάλιστα σε λογικό κόστος, στοιχείο που επίσης παίζει σημαντικό ρόλο σ' αυτή την αγορά...
Ο εξοπλισμός που απαιτείται είναι ο κλασικός μιας χημικής βιομηχανίας, με τους αντιδραστήρες της, ενώ η παραγωγή με δεδομένη την προσωποποίηση και τις ιδιαιτερότητες κάθε παραγγελίας- γίνεται κατά παρτίδες. Όσο για την εφαρμογή του υλικού, ο απαιτούμενος εξοπλισμός είναι μηδαμινός: ο διευθύνων σύμβουλος της NanoPhos μας δήλωσε πως όλα τα προϊόντα προσφέρονται σε υδατικές φόρμουλες, ασφαλέστατες, απλές, σταθερές, με μεγάλο χρόνο ζωής, χωρίς άλλη επιβάρυνση για το χρήστη. Απλώνεις το υλικό, περιμένεις 24 ώρες κι αυτό είναι όλο...
Θαύματα εν όψει...
Η νανοτεχνολογία ωριμάζει με γοργό ρυθμό και υπάρχουν πια χειροπιαστές εφαρμογές, τις οποίες θα βλέπουμε όλο και συχνότερα. Τα θαύματα θα έρθουν -κατά τους συνομιλητές μας- αργότερα, στα μέσα του αιώνα και θα μας αιφνιδιάσουν ευχάριστα. Οι ίδιοι συμμετέχουν ενεργά στις εξελίξεις, συνεργάζονται ήδη με μεγάλα ερευνητικά κέντρα και βιομηχανίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε προωθημένες έρευνες και έργα.
Για όλα αυτά που κάνουν έχουν, άραγε, κάποια στήριξη από προγράμματα ή άλλους πόρους; Εύλογη η απορία και άμεση, χωρίς ίχνος δισταγμού, η απάντηση: «Δεν έχουμε υποστηριχτεί μέχρι στιγμής από κανέναν κι αυτό ήταν επιλογή μας. Θέλαμε η αξία της εταιρίας να φανεί μέσα από τα ίδια της τα προϊόντα, να μας στηρίξει πρώτα η αγορά κι η εταιρία να μη γίνει όχημα άντλησης πόρων. Αυτή την τακτική, άλλωστε, προτιμούν και στο εξωτερικό έτσι προχωρείς πιο γρήγορα, ενώ οι διαδικασίες χρηματοδότησης καθυστερούν και συχνά αυτή καταλήγει να γίνει αυτοσκοπός...»
Από το Βασίλη Θεοχαράκη η τελευταία αποστροφή, μετά γνώσεως λόγου: «Ο επιχειρηματικός κόσμος και οι νέοι χρειάζονται καλά παραδείγματα. Ελπίζουμε να είμαστε ένα από αυτά. Τα παιδιά που τώρα ξεκινούν και αναζητούν τι θα κάνουν, θα πρέπει να δουν την επιχειρηματικότητα σαν πορεία, σαν επιλογή καριέρας και σαν έκφραση δημιουργικότητας. Υπάρχουν τρόποι μια ιδέα να εξελιχθεί σε επιχειρηματική καινοτόμο επιτυχία και οι νέες γενιές έχουν καταπληκτικές ιδέες. Εμείς, θέλουμε να τους δώσουμε ένα τέτοιο παράδειγμα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου