Με έξι δεκαετίες ιστορία στην
επεξεργασία των φρούτων που παράγει η ελληνική γη και με μια πρόσφατη
σειρά βιολογικών χυμών υψηλότατης ποιότητας, δίνει τη δική της συνταγή
για την επιτυχία.
Από τον Παναγιώτη Χριστόπουλο
«Όταν πριν από περίπου 20 χρόνια επισκεπτόμουν το αγαπημένο μου χωριό κατά τις καλοκαιρινές διακοπές και είχα μαζί μου κι ένα καλό μου φίλο, τον Αγγλικανό Ιερέα και Καθηγητή της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στο Πανεπιστήμιο της Ουαλίας Jeffrey Gainer, συνάντησα στο κατάστημα του Γιώργου Δαμούλου τον κ. Χριστοδούλου. Του συστήθηκα και του σύστησα και τον φίλο μου. Τον παρεκάλεσα δε να μας δεχθεί και να μας ξεναγήσει στο εργοστάσιό του, έτσι ώστε να δείξουμε στον Φιλέλληνα φίλο μου κάτι από τη σύγχρονη επιχειρηματική δραστηριότητα της Ελλάδος. Ο κ. Χριστοδούλου δέχθηκε με προθυμία και μια από τις επόμενες ημέρες μας υποδέχθηκε στο εργοστάσιό του, μας ξενάγησε και μας φιλοξένησε εγκάρδια. Από τη θέση αυτή τον ευχαριστώ θερμά»…
Αυτή τη μαρτυρία, ένα απλό περιστατικό, γραμμένο με απλό τρόπο από τον κ. Αναστάσιο Σαλαπάτα, τη βρήκαμε σ’ ένα site για το χωριό Μέρμπακα, στον Αργολικό κάμπο. Εκεί όπου υπάρχει ένα από τα εργοστάσια των Αδελφών Χριστοδούλου. Είναι μια ιστορία που στην πρώτη ματιά δεν εντυπωσιάζει. Που ίσως να μην είχε καν νόημα να δημοσιοποιηθεί, πέραν του μικρού site ενός χωριού, όπου η επικαιρότητα είναι σχετική και όπου τέτοια περιστατικά συζητιούνται μεταξύ των ντόπιων. Αλλά πόση σημασία έχει για την πρώτη σε επισκεψιμότητα ενημερωτική σελίδα στην Ελλάδα; Για ξανασκεφτείτε το! Πόσους Έλληνες επιχειρηματίες γνωρίζετε που θα έκαναν κάτι ανάλογο μ’ αυτό που έκανε ο κ. Χριστοδούλου; Που όχι μόνο θα άνοιγαν τις πόρτες του εργοστασίου τους σε κάποιον άγνωστο, αλλά και θα αναλάμβαναν οι ίδιοι την ξενάγησή του;
Θα έχετε αντιληφθεί πού το πηγαίνουμε: Ένα σημαντικό κομμάτι της συνταγής της επιτυχίας των Αδελφών Χριστοδούλου –αν όχι το σημαντικότερο- είναι ότι, 58 χρόνια μετά την ίδρυση της εταιρείας τους, συνεχίζουν να την βλέπουν σαν μια μικρή, οικογενειακή επιχείρηση, κι ας έχει φτάσει να είναι μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες επεξεργασίας φρούτων στην Ευρώπη. Και «οικογενειακή επιχείρηση» σημαίνει συνήθως: Φιλική, φιλόξενη, οικεία…
Πέρα από την ποιότητα, λοιπόν, των προϊόντων της, πέρα από τον πλούτο της ελληνικής γης πάνω στον οποίο βασίζει την παραγωγή της, η εταιρεία «Αδελφοί Χριστοδούλου» προσθέτει ένα ακόμη ελληνικότατο κομμάτι στη συνταγή της επιτυχίας της: τη φιλοξενία –κι ας μην πρόκειται για τουριστική επιχείρηση. Ο συνδυασμός όλων αυτών με τα εντυπωσιακά νούμερα που κάνουν οι Αδελφοί Χριστοδούλου παρά την κρίση και με την πορεία τους στο χρόνο είναι ένα σημαντικό παράδειγμα προς μίμηση: Μια επιχείρηση για την οποία αξίζει να επιμένουμε να… Ψωνίζουμε Ελληνικά.
Έξι δεκαετίες πρωτοπορίας
Τα πάντα ξεκίνησαν το 1955 και μάλιστα με τον ανάποδο τρόπο: Με τις εξαγωγές και όχι με την παραγωγή για το ελληνικό κοινό. Τα ελληνικά εσπεριδοειδή, κορυφαία στην ποιότητά τους, είχαν μεγάλη ζήτηση στο εξωτερικό και ο Νίκος Χριστοδούλου έκανε αυτό το δεδομένο επιχείρηση. Μάζευε φρούτα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας και τα προωθούσε στην Ευρώπη.
Το 1970 θέλησε από… διεθνής μανάβης να μετατραπεί σε παραγωγό. Με 15 χρόνια γνώσης πάνω στη διαδικασία της συλλογής, της συντήρησης και της μεταφοράς των εσπεριδοειδών, αυτή ήταν μια κίνηση που είχε μικρό ρίσκο. Ξεκίνησε παράγοντας συμπυκνωμένους χυμούς εσπεριδοειδών, ενώ μέσα στην δεκαετία προχώρησε και στην παραγωγή πουρέ φρούτων από ροδάκινο, βερίκοκο, αχλάδι καθώς και στην παραγωγή χυμού από σταφύλι.
Με αυτό τον δίπτυχο χαρακτήρα (εξαγωγέας φρούτων, παραγωγός κομπόστας) η επιχείρηση, με το όνομα CHB, κινήθηκε για περίπου 30 χρόνια. Όλη αυτή την περίοδο έγινε ένας από τους σημαντικότερους συνεργάτες των περισσότερων από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των χυμών και των φρούτων στη χώρα μας. Παρήγαγε χυμούς, κονσέρβες και φρουτοπαρασκευάσματα για λογαριασμό μεγάλων βιομηχανιών αλλά και αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Η δεύτερη γενιά Χριστοδούλου
Με τα χρόνια, η γνώση, η εμπειρία και το άνοιγμα σε νέες τεχνολογίες σήμαναν ότι δεν υπήρχε κάτι που δεν μπορούσαν να φτιάξουν οι Αδελφοί Χριστοδούλου (οι τέσσερις γιοι του Νίκου Χριστοδούλου πρόσθεσαν στο CHB την… οικογενειακή τους σφραγίδα). Αρκεί να βασιζόταν σ’ ένα φρούτο! Εξέλιξαν έτσι τις τεχνικές παραγωγής τους ώστε να φέρουν νέα προϊόντα στην αγορά, όπως χυμούς από ακτινίδιο, κεράσι και δαμάσκηνο. Επιπλέον, από το 2000 και μετά, η γκάμα των προϊόντων της εταιρείας εμπλουτίσθηκε και με παρασκευάσματα φρούτων που χρησιμοποιούνται κυρίως από τις γαλακτοβιομηχανίες.
Όλες αυτές οι συνεργασίες που έκλεινε η δεύτερη γενιά της οικογένειας σήμαιναν σημαντική εισροή κεφαλαίων και δυνατότητα για επιχειρηματικά ανοίγματα. Όταν το 2004 οι Αδελφοί Χριστοδούλου εξαγόρασαν την Vitom, έγιναν αυτόματα ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς κομπόστας σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ήταν όμως μόλις πρόπερσι που το ευρύ κοινό άρχισε να μαθαίνει την επιχείρηση. Είχε προηγηθεί, το 2009, η συμφωνία για την τυποποίηση βιολογικών χυμών για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι Αδελφοί Χριστοδούλου αποφάσισαν ότι οι βιολογικοί χυμοί, εξαιρετικοί για την υγεία και με αφάνταστη ποιότητα γεύσης, ήταν ένας τομέας στον οποίον μπορούσαν να κάνουν πρωταθλητισμό. Κι έτσι, το 2011, με την επωνυμία «Οικογένεια Χριστοδούλου» έφεραν στα ράφια των σούπερ μάρκετ έξι χυμούς, οι τρεις εκ των οποίων είναι βιολογικοί.
85% εξαγωγές
«Το να βγούμε στο ράφι με το δικό μας brand σε μια τέτοια δύσκολη εποχή ήταν αναμφίβολα ένα ρίσκο. Όμως, θέλαμε να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι στην προσπάθεια να εκπαιδεύσουμε τον Έλληνα καταναλωτή σε αυτό το εκπληκτικό προϊόν που λέγεται φυσικός χυμός και δεν προέρχεται από συμπύκνωμα», σχολιάζει ο ένας εκ των τεσσάρων αδελφών, ο Αλέξανδρος Χριστοδούλου, για την απόφαση αυτή.
Αλλά το ρίσκο δεν είναι και τόσο μεγάλο. Όλη η ιστορία της οικογένειας Χριστοδούλου έχει δείξει ότι τα βήματά της ήταν πάντα προσεκτικά. Μπορεί το να βγει σε μια ανταγωνιστική αγορά, όπως αυτή των χυμών, να δείχνει κάπως επικίνδυνο, ειδικά τώρα με την κρίση, αλλά μην ξεχνάμε ότι από πίσω βρίσκεται μια παράδοση τεράστια στην επεξεργασία φρούτων και μια εταιρεία που θα συνεχίσει να κάνει αυτό που κάνει τόσες δεκαετίες. Πάνω απ’ όλα, μια εταιρεία εξωστρεφής.
Σήμερα, το 85% της ετήσιας παραγωγής της CHB-Vitom-Αδελφοί Χριστοδούλου εξάγεται σε όλο τον κόσμο. Το νούμερο είναι τεράστιο. Και όλον αυτόν τον πλούτο, η εταιρεία τον συλλέγει αποκλειστικά από επιλεγμένες καλλιέργειες και σε άμεση συνεργασία με Έλληνες παραγωγούς, κρατώντας στη ζωή ένα σημαντικό τομέα της οικονομίας του τόπου μας. Κάπως έτσι, η οικογένεια Χριστοδούλου έχει γίνει πολύ μεγαλύτερη απ’ όσο προδίδει το όνομα «Αδελφοί Χριστοδούλου» στα προϊόντα της…
«Όταν πριν από περίπου 20 χρόνια επισκεπτόμουν το αγαπημένο μου χωριό κατά τις καλοκαιρινές διακοπές και είχα μαζί μου κι ένα καλό μου φίλο, τον Αγγλικανό Ιερέα και Καθηγητή της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στο Πανεπιστήμιο της Ουαλίας Jeffrey Gainer, συνάντησα στο κατάστημα του Γιώργου Δαμούλου τον κ. Χριστοδούλου. Του συστήθηκα και του σύστησα και τον φίλο μου. Τον παρεκάλεσα δε να μας δεχθεί και να μας ξεναγήσει στο εργοστάσιό του, έτσι ώστε να δείξουμε στον Φιλέλληνα φίλο μου κάτι από τη σύγχρονη επιχειρηματική δραστηριότητα της Ελλάδος. Ο κ. Χριστοδούλου δέχθηκε με προθυμία και μια από τις επόμενες ημέρες μας υποδέχθηκε στο εργοστάσιό του, μας ξενάγησε και μας φιλοξένησε εγκάρδια. Από τη θέση αυτή τον ευχαριστώ θερμά»…
Αυτή τη μαρτυρία, ένα απλό περιστατικό, γραμμένο με απλό τρόπο από τον κ. Αναστάσιο Σαλαπάτα, τη βρήκαμε σ’ ένα site για το χωριό Μέρμπακα, στον Αργολικό κάμπο. Εκεί όπου υπάρχει ένα από τα εργοστάσια των Αδελφών Χριστοδούλου. Είναι μια ιστορία που στην πρώτη ματιά δεν εντυπωσιάζει. Που ίσως να μην είχε καν νόημα να δημοσιοποιηθεί, πέραν του μικρού site ενός χωριού, όπου η επικαιρότητα είναι σχετική και όπου τέτοια περιστατικά συζητιούνται μεταξύ των ντόπιων. Αλλά πόση σημασία έχει για την πρώτη σε επισκεψιμότητα ενημερωτική σελίδα στην Ελλάδα; Για ξανασκεφτείτε το! Πόσους Έλληνες επιχειρηματίες γνωρίζετε που θα έκαναν κάτι ανάλογο μ’ αυτό που έκανε ο κ. Χριστοδούλου; Που όχι μόνο θα άνοιγαν τις πόρτες του εργοστασίου τους σε κάποιον άγνωστο, αλλά και θα αναλάμβαναν οι ίδιοι την ξενάγησή του;
Θα έχετε αντιληφθεί πού το πηγαίνουμε: Ένα σημαντικό κομμάτι της συνταγής της επιτυχίας των Αδελφών Χριστοδούλου –αν όχι το σημαντικότερο- είναι ότι, 58 χρόνια μετά την ίδρυση της εταιρείας τους, συνεχίζουν να την βλέπουν σαν μια μικρή, οικογενειακή επιχείρηση, κι ας έχει φτάσει να είναι μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες επεξεργασίας φρούτων στην Ευρώπη. Και «οικογενειακή επιχείρηση» σημαίνει συνήθως: Φιλική, φιλόξενη, οικεία…
Πέρα από την ποιότητα, λοιπόν, των προϊόντων της, πέρα από τον πλούτο της ελληνικής γης πάνω στον οποίο βασίζει την παραγωγή της, η εταιρεία «Αδελφοί Χριστοδούλου» προσθέτει ένα ακόμη ελληνικότατο κομμάτι στη συνταγή της επιτυχίας της: τη φιλοξενία –κι ας μην πρόκειται για τουριστική επιχείρηση. Ο συνδυασμός όλων αυτών με τα εντυπωσιακά νούμερα που κάνουν οι Αδελφοί Χριστοδούλου παρά την κρίση και με την πορεία τους στο χρόνο είναι ένα σημαντικό παράδειγμα προς μίμηση: Μια επιχείρηση για την οποία αξίζει να επιμένουμε να… Ψωνίζουμε Ελληνικά.
Έξι δεκαετίες πρωτοπορίας
Τα πάντα ξεκίνησαν το 1955 και μάλιστα με τον ανάποδο τρόπο: Με τις εξαγωγές και όχι με την παραγωγή για το ελληνικό κοινό. Τα ελληνικά εσπεριδοειδή, κορυφαία στην ποιότητά τους, είχαν μεγάλη ζήτηση στο εξωτερικό και ο Νίκος Χριστοδούλου έκανε αυτό το δεδομένο επιχείρηση. Μάζευε φρούτα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας και τα προωθούσε στην Ευρώπη.
Το 1970 θέλησε από… διεθνής μανάβης να μετατραπεί σε παραγωγό. Με 15 χρόνια γνώσης πάνω στη διαδικασία της συλλογής, της συντήρησης και της μεταφοράς των εσπεριδοειδών, αυτή ήταν μια κίνηση που είχε μικρό ρίσκο. Ξεκίνησε παράγοντας συμπυκνωμένους χυμούς εσπεριδοειδών, ενώ μέσα στην δεκαετία προχώρησε και στην παραγωγή πουρέ φρούτων από ροδάκινο, βερίκοκο, αχλάδι καθώς και στην παραγωγή χυμού από σταφύλι.
Με αυτό τον δίπτυχο χαρακτήρα (εξαγωγέας φρούτων, παραγωγός κομπόστας) η επιχείρηση, με το όνομα CHB, κινήθηκε για περίπου 30 χρόνια. Όλη αυτή την περίοδο έγινε ένας από τους σημαντικότερους συνεργάτες των περισσότερων από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα των χυμών και των φρούτων στη χώρα μας. Παρήγαγε χυμούς, κονσέρβες και φρουτοπαρασκευάσματα για λογαριασμό μεγάλων βιομηχανιών αλλά και αλυσίδων σούπερ μάρκετ.
Η δεύτερη γενιά Χριστοδούλου
Με τα χρόνια, η γνώση, η εμπειρία και το άνοιγμα σε νέες τεχνολογίες σήμαναν ότι δεν υπήρχε κάτι που δεν μπορούσαν να φτιάξουν οι Αδελφοί Χριστοδούλου (οι τέσσερις γιοι του Νίκου Χριστοδούλου πρόσθεσαν στο CHB την… οικογενειακή τους σφραγίδα). Αρκεί να βασιζόταν σ’ ένα φρούτο! Εξέλιξαν έτσι τις τεχνικές παραγωγής τους ώστε να φέρουν νέα προϊόντα στην αγορά, όπως χυμούς από ακτινίδιο, κεράσι και δαμάσκηνο. Επιπλέον, από το 2000 και μετά, η γκάμα των προϊόντων της εταιρείας εμπλουτίσθηκε και με παρασκευάσματα φρούτων που χρησιμοποιούνται κυρίως από τις γαλακτοβιομηχανίες.
Όλες αυτές οι συνεργασίες που έκλεινε η δεύτερη γενιά της οικογένειας σήμαιναν σημαντική εισροή κεφαλαίων και δυνατότητα για επιχειρηματικά ανοίγματα. Όταν το 2004 οι Αδελφοί Χριστοδούλου εξαγόρασαν την Vitom, έγιναν αυτόματα ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς κομπόστας σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ήταν όμως μόλις πρόπερσι που το ευρύ κοινό άρχισε να μαθαίνει την επιχείρηση. Είχε προηγηθεί, το 2009, η συμφωνία για την τυποποίηση βιολογικών χυμών για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι Αδελφοί Χριστοδούλου αποφάσισαν ότι οι βιολογικοί χυμοί, εξαιρετικοί για την υγεία και με αφάνταστη ποιότητα γεύσης, ήταν ένας τομέας στον οποίον μπορούσαν να κάνουν πρωταθλητισμό. Κι έτσι, το 2011, με την επωνυμία «Οικογένεια Χριστοδούλου» έφεραν στα ράφια των σούπερ μάρκετ έξι χυμούς, οι τρεις εκ των οποίων είναι βιολογικοί.
85% εξαγωγές
«Το να βγούμε στο ράφι με το δικό μας brand σε μια τέτοια δύσκολη εποχή ήταν αναμφίβολα ένα ρίσκο. Όμως, θέλαμε να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι στην προσπάθεια να εκπαιδεύσουμε τον Έλληνα καταναλωτή σε αυτό το εκπληκτικό προϊόν που λέγεται φυσικός χυμός και δεν προέρχεται από συμπύκνωμα», σχολιάζει ο ένας εκ των τεσσάρων αδελφών, ο Αλέξανδρος Χριστοδούλου, για την απόφαση αυτή.
Αλλά το ρίσκο δεν είναι και τόσο μεγάλο. Όλη η ιστορία της οικογένειας Χριστοδούλου έχει δείξει ότι τα βήματά της ήταν πάντα προσεκτικά. Μπορεί το να βγει σε μια ανταγωνιστική αγορά, όπως αυτή των χυμών, να δείχνει κάπως επικίνδυνο, ειδικά τώρα με την κρίση, αλλά μην ξεχνάμε ότι από πίσω βρίσκεται μια παράδοση τεράστια στην επεξεργασία φρούτων και μια εταιρεία που θα συνεχίσει να κάνει αυτό που κάνει τόσες δεκαετίες. Πάνω απ’ όλα, μια εταιρεία εξωστρεφής.
Σήμερα, το 85% της ετήσιας παραγωγής της CHB-Vitom-Αδελφοί Χριστοδούλου εξάγεται σε όλο τον κόσμο. Το νούμερο είναι τεράστιο. Και όλον αυτόν τον πλούτο, η εταιρεία τον συλλέγει αποκλειστικά από επιλεγμένες καλλιέργειες και σε άμεση συνεργασία με Έλληνες παραγωγούς, κρατώντας στη ζωή ένα σημαντικό τομέα της οικονομίας του τόπου μας. Κάπως έτσι, η οικογένεια Χριστοδούλου έχει γίνει πολύ μεγαλύτερη απ’ όσο προδίδει το όνομα «Αδελφοί Χριστοδούλου» στα προϊόντα της…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου