Τρίτη 8 Μαΐου 2012

Επιστροφή στο χωριό. Ερωτήματα και απορίες.

νέοι αγρότες


Γράφω τις παρακάτω γραμμές σκεφτόμενος φωναχτά. Δεν έχω απαντήσεις. Αναζητώ απαντήσεις.
Τους τελευταίους μήνες και πολύ περισσότερο τις τελευταίες εβδομάδες, υπάρχει από τα ΜΜΕ (Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης), ένας βομβαρδισμός ειδήσεων σχετικά με την επιστροφή συνανθρώπων μας στην επαρχία ώστε να μπορέσουν ξεκινήσουν μία νέα ζωή.
Η επιστροφή στο "χωριό" και η ενασχόληση επαγγελματικά με την καλλιέργεια της γης, αλλά και την κτηνοτροφία, φαντάζει πανάκεια στα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στις μεγάλες πόλεις, και ειδικά στην Αθήνα όπου έχει συγκεντρωθεί το 50% του πληθυσμού της χώρας.
Η επιστροφή στο "χωριό" παρουσιάζεται ως ειδυλλιακή. Τα ρεπορτάζ είναι επιφανειακά, σύντομα, εύκολα και χωρίς καμία ουσιαστική πληροφόρηση. Χωρίς καμία αναφορά στους κινδύνους. Μόνο στα θετικά.
Η επιστροφή στο χωριό για λόγους καλύτερης ζωής, μέσω νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας, είναι μία επιχειρηματική κίνηση και ως τέτοια πρέπει να εξεταστεί.

SWOT Analysis

Κατά την ανάλυση ενός επιχειρηματικού πλάνου, οι "κουτόφραγκοι" έχουν εισάγει μία μέθοδο αξιολόγησης των υπέρ και των κατά, που ονομάζεται SWOT analysis.
Το SWOT είναι τα αρχικά των λέξεων:
  • Strengths (Δυνατά Σημεία της ιδέας)
  • Weaknesses (Αδυναμίες της ιδέας)
  • Opportunities (Ευκαιρίες της ιδέας)
  • Threats (Κίνδυνοι της ιδέας)
Πέρα από το "ψαρωτικό" του SWOT, δεν είναι τίποτα περισσότερο ή λιγότερο από ότι κάνει κάθε συνετός οικογενειάρχης όταν πρέπει να πάρει μία σημαντική απόφαση. Κάνει μία λίστα με τα υπέρ και τα κατά, τα ρίσκα και τις πιθανές ευκαιρίες. Ανάλογα με το αποτέλεσμα λαμβάνει συνετές αποφάσεις.
Τίποτα από αυτά δε λέγεται στα κανάλια και τις εφημερίδες που επηρεάζουν δεκάδες χιλιάδες κόσμου. Δεκάδες χιλιάδες κόσμου, που μέσα στην απελπισία τους μπορούν να οδηγηθούν σε μία πιο απελπιστική κατάσταση από την οποία ξεκίνησαν. Οι μόνοι χαμένοι θα είναι αυτοί. Οι άλλοι πούλησαν την "είδηση" και τον τηλεοπτικό τους χρόνο και πάνε για άλλα, σφυρώντας αδιάφορα.

Επιστροφή στο χωριό με το βλέμμα του  SWOT

Στη συνέχεια θα παραθέσω κάποιες σκέψεις. Δεν είναι απαραίτητα όλες σωστές. Μπορείτε να τις αντικρούσετε.

Δυνατά σημεία της επιστροφής στο χωριό (Strengths)

  • Θα ζήσω σε ένα αναβαθμισμένο περιβάλλον, πολύ καλύτερο από αυτό της πόλης
  • Δε θα πεινάσω. Ακόμη και αν όλα πάνε στραβά, θα έχω τους γείτονες και τα δικά μου προϊόντα
  • Είναι ένα πολύ καλύτερο περιβάλλον για εμάς και τα παιδιά μας
  • Θα έχω την ευκαιρία να αναπτύξω μία νέα επαγγελματική δραστηριότητα
  • Θα μπορέσω να πουλήσω τα προϊόντα μου και να ζήσω από αυτή τη δραστηριότητα
  • Αν όλα πάνε καλά, θα έχω τη δική μου δουλειά
  • Να έχω συγγενείς, γη, ή φίλους που θέλουν να με βοηθήσουν

Αδυναμίες της επιστροφής στο χωριό (Weaknesses)

  • Δεν έχω καλλιεργήσει ξανά. Δε γνωρίζω τι και πως να το κάνω
  • Δε ξέρω τι απαιτείται (γραφειοκρατεία και επακόλουθο κόστος) ώστε να κάνω αυτό που σκέφτομαι. Τι προβλέπει η Ελληνική νομοθεσία ώστε μία ιδέα να γίνει μία πραγματική επιχείρηση
  • Θα αντιμετωπίσω τους ντόπιους που θα με δουν ως ανταγωνιστή και όχι ως συνοδοιπόρο
  • Δεν έχω γη. Θα πρέπει να τη νοικιάσω ή να την αγοράσω. Επιπλέον κόστος. Μπορώ να έχω γη;
  • Χρειάζομαι κεφάλαια για αγορά/ενοικίαση γης, αγορά εξοπλισμού, σπόρων, αναλώσιμων, υπηρεσιών από συμβούλων, πιστοποιήσεις, συσκευασία. Τα έχω;

Ευκαιρίες από την επιστροφή στο χωριό (Opportunities)

  • Θα μπορέσω να κερδίσω χρήματα, προσφέροντας τις υπηρεσίες μου σε αυτό που ήδη κάνω στην πόλη
  • Μπορεί τα πράγματα να πάνε καλύτερα από ότι τα σκέφτομαι και να κερδίσω πολύ περισσότερα χρήματα
  • Θα κάνω το πρώτο σημαντικό βήμα. Μπορεί εκεί να μου έρθουν καλύτερες ιδέες και τελικά να κάνω κάτι διαφορετικό αλλά κερδοφόρο
  • Αν είμαι από τους πρώτους που θα κάνουν το βήμα, θα είμαι ανάμεσα σε όσους πλεονέκτημα
  • Θα γνωρίσω νέους ανθρώπους. Αν έχουν τις ίδιες ιδέες με εμένα, είναι πιο εύκολο να συνεταιριστούμε και να κερδίσουμε όλοι μαζί

Κίνδυνοι από την επιστροφή στο χωριό (Threats)

  • Τα πράγματα δεν είναι όπως τα φαντάστηκα. Θα πρέπει να εξασφαλίσω ότι θα μπορέσω να επιστρέψω κάπου πριν τα χάσω όλα
  • Να με αντιμετωπίσουν οι ντόπιοι ως ξένο και να μη με αποδεχθούν
  • Τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσω (κοινωνικά, οικονομικά, γραφειοκρατικά), να είναι πολύ μεγαλύτερα από ότι υπολόγιζα
  • Να μου τελειώσουν τα χρήματα, πριν μπορέσω να έχω εισόδημα από τις καλλιέργειες
  • Οι τιμές των προϊόντων που παράγω να μην είναι τέτοιες που να μου εξασφαλίζουν την επιβίωσή μου
  • Να αντιμετωπίσω ανταγωνισμό από εισαγωγές προϊόντων εκτός ΕΕ, που έχουν χαμηλό κόστος παραγωγής και άρα χαμηλές τιμές
  • Να μη μου αρέσει η ζωή στο χωριό και να αναγκαστώ να επιστρέψω
Τα παραπάνω παρακαλώ να τα θεωρήσετε μόνο ως αφορμή για σκέψεις, πριν ενθουσιαστείτε με την ιδέα της επιστροφής στο χωριό και της καλλιέργειας ως λύση στο επαγγελματικό αδιέξοδο.

dy/>

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου