Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2011

ΕΡΓΟΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟ - ΑΔΕΛΦΟΙ ΔΟΥΖΗ Η "νόστιμη" απάντηση στην κρίση


Ο Θωμάς Δούζης είναι 28 ετών και ο αδελφός του, Γιώργος, 25. Ενόσω τα δελτία ειδήσεων μιλούσαν όλο και περισσότερο για την κρίση, αυτοί δημιούργησαν και ανέπτυξαν την εταιρεία EΡΓΟΝ. Αφού βρήκαν τα «διαμάντια» της παραγωγής από κάθε γωνιά της χώρας τα συσκεύασαν με μοντέρνο και αισθητικό τρόπο και σήμερα, τρία χρόνια μετά, ετοιμάζονται να επεκταθούν και στην αγορά του Λονδίνου!

Πολλές φορές δεν χρειάζεται να ακούς τι λένε οι άλλοι, αλλά να κάνεις αυτό που έγινε γνωστό μέσα από μια διαφήμιση ουίσκι: Το να ακολουθείς την καρδιά σου. Αυτό εφάρμοσαν τα αδέλφια Δούζη από τη Θεσσαλονίκη. Εφτιαξαν τη δική τους επιχείρηση σε μια εποχή όπου η κρίση άρχισε να μαστίζει την Ελλάδα.
Αλμα. Ο Θωμάς (αριστερά) και ο Γιώργος Δούζης δείχνουν την πορεία που ακολουθεί η επιχείρησή τους.
Αλμα. Ο Θωμάς (αριστερά) και ο Γιώργος Δούζης δείχνουν την πορεία που ακολουθεί η επιχείρησή τους.
«Η ιδέα γεννήθηκε το 2008, έπειτα από τρία χρόνια ενασχόλησης με μικρούς παραγωγούς και τοπικά προϊόντα. Δεν πιστεύσαμε ότι έπρεπε να περιμένουμε να περάσει η Ελλάδα τη δύσκολη οικονομική συγκυρία και μετά να υλοποιήσουμε την ιδέα μας.
Η κατάσταση ήταν δεδομένη και ίδια για όλους. Εμείς έπρεπε να προσαρμοστούμε. Σίγουρα θα ήταν καλύτερα αν ξεκινούσαμε το 2004 ή ίσως πιο ώριμο αν ξεκινούσαμε το 2014 -να περιμέναμε, δηλαδή, να ξεκινήσουμε σε μια πιο υγιή οικονομική συγκυρία. Εμείς απλά τότε είχαμε την ιδέα και τότε την υλοποιήσαμε!», λένε συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλο.
Ετσι ξεκίνησαν να συγκεντρώνουν ελληνικά προϊόντα από όλες τις γωνιές της χώρας κάνοντας κάτι απλό που αποδείχτηκε μοναδικό: Να τα αμπαλάρουν σύμφωνα με τη δική τους αισθητική. Στην προσπάθειά τους να επαναπροσδιορίσουν με όρους αισθητικούς και ποιοτικούς τι σημαίνει παραδοσιακό αντιμετώπισαν το δίλημμα του αν το παραδοσιακό σημαίνει παλιό. Αποφάσισαν ότι δεν σημαίνει και προχώρησαν.
Προϊόντα. Τα προϊόντα των αδελφών Δούζη που πουλάνε περισσότερο είναι εκείνα με έντονο τοπικό ενδιαφέρον, όπως ο τόνος Αλοννήσου.
Προϊόντα. Τα προϊόντα των αδελφών Δούζη που πουλάνε περισσότερο είναι εκείνα με έντονο τοπικό ενδιαφέρον, όπως ο τόνος Αλοννήσου.
«Δημιουργήσαμε συσκευασίες, συνταγές και προϊόντα με σύγχρονη αισθητική, αλλά ποιότητα από τα παλιά. Προϊόντα από μικρά, τίμια εργαστήρια, συνεταιρισμούς, από ρομαντικούς παραγωγούς που επιμένουν». Ετσι έφτασαν σε μια συλλογή προϊόντων από τις Πρέσπες, την Αλόννησο, την Κρήτη, τη Μάνη, την Πίνδο, την Κομοτηνή και τα Κύθηρα. «Τα προϊόντα συσκευάζονται στον τόπο τους και φέρουν την εγγύηση ΕΡΓΟΝ. Δεν αφορίζουμε τον παραγωγό, τον προστατεύουμε ώστε να μη χαθεί σε έναν χώρο με άνιση μεταχείριση και προβολή».
Η ιδέα να φτιαχτεί μια τέτοια επιχείρηση ξεκίνησε από μια πολύ απλή διαπίστωση των ιδρυτών της. «Υπάρχουν άπειρα ελληνικά προϊόντα από διάφορες περιοχές που δεν μπορούσαμε να βρούμε στα καταστήματα. Ετσι ξεκινήσαμε το 2008 και δημιουργήσαμε το πρώτο μας προϊόν από μέλι ΕΡΓΟΝ. Επειτα από αυτό το πετυχημένο πείραμα και μετά την απαίτηση των πελατών μας για άλλα ελληνικά τρόφιμα, δημιουργήσαμε τα γης ΕΡΓΟΝ (όσπρια, ρύζι) και τα σίτου ΕΡΓΟΝ (ζυμαρικά). Το παντοπωλείο το ανοίξαμε το 2011 και σήμερα διαθέτουμε 300 προϊόντα».
Πρώτη ύλη. Κατάφεραν να βρουν τους καλύτερους προμηθευτές, οργώνοντας ολόκληρη την Ελλάδα.
Πρώτη ύλη. Κατάφεραν να βρουν τους καλύτερους προμηθευτές, οργώνοντας ολόκληρη την Ελλάδα.
Τα επόμενα βήματα
Μετά έφτιαξαν το παντοπωλείο. Δεν ήθελαν να το φτιάξουν σαν το παντοπωλείο των παλιών ελληνικών ταινιών. Ηθελαν να δημιουργήσουν έναν μοντέρνο χώρο του 2011 που μπορεί να αναδείξει τα «προϊόντα-διαμάντια της ελληνικής φύσης» που έβρισκαν τα δύο αδέλφια σε διαφορετικές γωνιές της χώρας «με τον τρόπο που τους αξίζει». Ο χώρος που χρησιμοποίησαν δεν ήταν κοστοβόρος, απλά «ένας χώρος του σήμερα, μακάρι και του αύριο. Ενας χώρος με μυρωδιές, εικόνες και μνήμες όπου το κάθε μικρό ελληνικό συστατικό μπορεί να βρει τη θέση του».
Νέοι. Ακόμα και με βάση το τυρί κατάφεραν να δημιουργήσουν πρωτότυπες συνταγές.
Νέοι. Ακόμα και με βάση το τυρί κατάφεραν να δημιουργήσουν πρωτότυπες συνταγές.
Στην περίπτωση των αδελφών Δούζη συνέβαινε κάτι οξύμωρο: Οσο βάθαινε η ελληνική κρίση τόσο πιο πολύ αναπτυσσόταν η δικιά τους επιχείρηση. Η αισιοδοξία τους ήταν και παραμένει τόσο έντονη που πολλοί θα τη θεωρούσαν αφύσικη. «Ευτυχώς, ακόμα και σε αυτό το κλίμα, υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που μπορείς να συζητήσεις ή να συνεργαστείς χωρίς να υπάρχει μιζέρια ή γκρίνια. Από όλους υπάρχει προσοχή και επιφυλακτικότητα. Σίγουρα υπάρχουν άνθρωποι (και είναι και η μεγαλύτερη μερίδα) που επηρεάστηκαν από την οικονομική συγκυρία και δικαιολογημένα είναι συγκρατημένοι και αγανακτισμένοι. Γενικά πιστεύουμε ότι το κλίμα αλλάζει. Ή έχουμε ανάγκη να το πιστεύουμε. Και έχουμε την ανάγκη να συναναστρεφόμαστε με ανθρώπους που το πιστεύουν. Ο περισσότερος σκεπτικισμός έρχεται τώρα και αφορά τα επόμενα βήματα».
Ετσι, τα δύο αδέλφια προχώρησαν κι έφτιαξαν ένα μεζεδοπαντοπωλείο όπου προσπάθησαν να ανταποκριθούν στο στοίχημα του να επαναπροσδιορίσουν τις ελληνικές συνταγές βασιζόμενοι στην ιδέα του μεζέ ως κουλτούρα. Σε αυτό το εγχείρημα τους στήριξε και ο Δημήτρης Σκαρμούτσος, ο οποίος, βασιζόμενος σε προϊόντα της εταιρείας τους, έφτιαξε ελληνικούς μεζέδες (για παράδειγμα σέρβιρε το συνηθισμένο κεφαλοτύρι σαγανάκι μαύρο, έχοντάς το πανάρει με βρώμη, χαρουπάλευρο και παπαρουνόσπορο).
Παντοπωλείο. Μια άποψη του καταστήματος.
Παντοπωλείο. Μια άποψη του καταστήματος.
Σήμερα οι αδελφοί Δούζη και οι συνεργάτες τους θέλουν να πάνε ακόμα πιο μακριά. Θέλουν να επαναλάβουν το μεζεδοπαντοπωλείο σε μια μεγάλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Ετσι προβλέπουν, στις αρχές του 2012, το όνειρο για το πρώτο κατάστημα τους στο εξωτερικό να γίνεται πραγματικότητα. Αυτό θα γίνει στο Νότινγκ Χιλ του Λονδίνου.
Στόχος του καταστήματος είναι η εξάπλωση του brand και η επιλεκτική διανομή των προϊόντων της εταιρείας στη Βρετανία. Τα δίκτυα διανομής στο εξωτερικό δεν έγιναν ούτε μπορούν να γίνουν από τη μία μέρα στην άλλη. «Η διανομή μας στο εξωτερικό είναι το πιο αργό και ταυτόχρονα το πιο απαιτητικο κομμάτι. Επειτα από τρία χρόνια εκθέσεις, επισκέψεις και αρκετή προσπάθεια έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε μια ?μαγιά? συνεργατών. Στόχος μας είναι να αναπτυχθεί το δίκτυο μας ώστε να ξεπεράσει τις πωλήσεις μας εντός Ελλάδας».
«Διαμάντια». Το brand «Εργον» ταυτίζεται με την ποιότητα.
«Διαμάντια». Το brand «Εργον» ταυτίζεται με την ποιότητα.
Η προσπάθεια των αδελφών Δούζη αποδεικνύει ότι το όραμα και το ρίσκο όταν συνδυάζεται με μεθοδευμένη δουλειά ανταμοίβεται. Ακόμα και όταν όλα αυτά συμβαίνουν σε μια εποχή όπου η κρίση προβάλλει εμπόδια που φαίνονται ανυπέρβλητα. ¦
Δημοσιότητα

Το αφιέρωμα της Guardian
Η κάλυψη της επιτυχίας των δύο αδελφιών από τα διεθνή media δείχνει την επιθυμία του κόσμου να γνωρίσει μια άλλη Ελλάδα. Ενα από τα δημοσιεύματα που συνέβαλαν στην επικοινωνιακή προσπάθεια της εταιρείας ήταν της αγγλικής εφημερίδας Guardian, το οποίο κάλυψε την πορεία της ΕΡΓΟΝ από το 2008 μέχρι σήμερα που βρίσκονται κοντά στο άνοιγμα του πρώτου καταστήματος της στο Λονδίνο.
«Ημασταν καλεσμένοι σε μια εκδήλωση της Μπιενάλε νέων καλλιτεχνών της Μεσογείου και του Open Coffee, σχετικά με την Τέχνη και τους νέους («Η Τέχνη ως επάγγελμα»). Εκεί παρουσιάσαμε τη γαστρονομία ως τέχνη. Συμπτωματικά ένας δημοσιογράφος της Guardian, ο Τζον Χένλεϊ, έκανε ένα ρεπορτάζ για την κρίση στις μικρότερες πόλεις της Ελλάδας, βρέθηκε στην Μπιενάλε, είδε την παρουσίαση μας και του δώσαμε μια συνέντευξη για την πορεία της επιχείρησης μέσα στην κρίση και την επέκταση στο Λονδίνο».
TΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
diamantopoulos@pegasus.gr
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΥΣΑ ΝΙΚΟΛΕΡΗ
nikolerix@yahoo.com
dy/>

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου